7/17/2012

Eesti reisiraudtee 2.0


Eesti riik on asunud reisiraudteed reformima, uuendatud on tee infrat, samuti ootepaviljone. Ettevalmistamisel on rahvusvahelise kiire ühenduslingi loomine. Samuti on riik asunud looma üleriigilist rahvuslikku teenusepakkujat Edelaraudtee asemel. Pakun välja mõned olulisemad punktid, mida hea reisijateveo korraldamiseks peaks edaspidi silmas pidada:

- mugavad ja kiired regionaalühendused suuremate tõmbekeskuste (Tallinn, Tartu, Pärnu, Narva, Valga);
- reisijate mahu kasvatamine kerge ülepakkumise abil (1,5...2 korda rohkem vedusid kui esialgu on nõudlust);
- hooajaliste katsereiside pakkumine ja pidev reisijate arvu monitoorimine kõikidel liinidel;
- reaalaja infosüsteemi välja arendamine, mobiilse platvormi ning ühise reisiplaneerija loomine, mis ühendab endas riiklike ja rahvusvahelisi ühendusi, aga ka bussi, laeva ja lennuliiklust;
- infosüsteemi "tark" ühendamine turismiinfo portaalidega;
- infosüsteemi ühendamine elektroonilise piletisüsteemiga ning püsireisijate boonusprogrammi väljaarendamine;
- intermodaalsete (mitut transpordiliiki kombineerivate) reisikeskuste loomine suuremates linnades.

Vastupidi levinud arvamusele pole reisijatevedu Euroopa raudteel otseselt riiklikult doteeritud. Rootsi või Saksamaa teenusepakkujad selgitatakse välja suuremahuliste hangete abil, mis peavad olema vedajale kasumlikud ja seda ette kirjutatud tingimustel. Siiski toimib see vaid  regionaalühenduste puhul. Regiooni sisesed ühendused on tihti kaetud regionaalsete transpordifirmade poolt, kuid olenevalt riigist tehakse ka siin avalikke teenusehankeid. Transpordivõrgu muutmine kasumlikuks on kõrgema astme juhtimisülesanne, mis paraku polegi kõigile jõukohane.

No comments:

Post a Comment